tisdag 19 maj 2009

apråpå att jag sökte klimatartiklar

Förlåt för att jag är dålig på att skriva (jag får börja ha det som standardfras i varje inlägg).

Jag sitter här i skolan och söker artiklar om klimatet i ett försök att hitta en artikel som kan vara intressant att redovisa på geografin men det enda jag hittar är krönikor om varför earth hour var meningslöst och en sajt där de diskuterade isbjörnarnas framtid. Allt det är deprimerande och det är nästan så att jag måste tvinga mig till att läsa det men samtidigt vill jag läsa andra människors åsikter.

Det första jag hittade var en krönika om Earth hour där en Patrick någonting-låt-allt-folk-känna-sig-meningslösa-och-att-de-inte-kan-göra-något-själva.
Vad han menade var att Earth hour funkade enbart som ett jippo för att få människor att känna sig som att de gjorde någon skillnad genom att snubbla omkring i mörker istället för att göra de saker som behövs göras för att kunna motverka växthuseffekten. Okej, jag kan hålla med om att Earth Hour var relativt meningslöst, jag menar det kan inte göra någon direkt skillnad och som denna Patrick skrev så kan det inte påverka det årliga utsläppet 2009 såvida alla inte har en Earth Hour varje kväll (det sista är min egen åsikt). Han menade också att alla måste vidta drastiska åtgärder för att kunna lösa detta problem och han slutkläm var att han tänker minsann inte släcka några lampor.

Jag förstår hans synpunkt och respekterar den men man måste ha in åtanke att det är många som vill göra något åt klimatet och de såg Earth Hour som ett sätt att visa att de faktiskt bryr sig, för det är klart att man gör.
Och let's face it, det finns inte mycket vi vanliga kan göra annat än att köra mindre bil (många kan inte det för de är helt beroende av bilarna pga dyr/otillräcklig busstrafik), inte ha dator/tv på hela tiden, sänka temperaturen på elementen och klä sig varmare och sluta köpa plastpåsar förrän alla politiker/uppfinnare/genier osv kommer fram till ett beslut, t ex att det är förbjudet att köra bil under vissa timmar på dagen, man får bara flyga si och så många gånger per år / person eller köpa si och så många produkter i veckan som är transporterade från utlandet.
Och visst det är jätteenkelt för mig som studerande artonåring att säga att "det finns inget jag kan göra, jag är bara en ung student som ingen lyssnar på" och så kanske det är, men jag kan i alla fall komma på förslag som skulle minska utsläppen så hur j*vla svårt är det för alla politiker att göra det?!

Om till och med jag, lilla jag, vet saker man kan göra varför släpper inte regeringen ut broschyrer eller något på hur man kan gå tillväga eller till och med gör en ny miljölag?
Ja, jag blir själv arg på att man säger åt andra att göra saker istället för en själv, att flytta över ansvaret på någon annan. Alla har ett ansvar och nu är det banne mig dags att någon tar det!

Själv köper jag inga plastpåsar, åker kollektivtrafik, försöker köpa ekologisk och svenskproducerad mat (tyvärr styr inte jag vårt livsmedelsinköp men jag försöker påverka mina föräldrar), jag släcker lampan efter mig när jag går ut ur ett rum och jag stänger av datorn när jag är färdig med den (såvida ingen annan i min familj ska använda den, ja, vi delar och är inte det också miljövänligt?).
I vår familj köper vi inte längre bubbelvatten i flaska eller läsk (ibland blir det läsk i stan eller så men ingen är perfekt och varför skulle inte jag få fela när alla andra gör det?), vi använder soda streamer. Ta ett initiativ! Man behöver inte sluta köra bil (även om det skulle vara väldigt bra att göra) för att känna att man gör något bra för världen!

Jag begär inte att någon ska ha läst det här inlägget (jag är medveten om att jag inte följde min ursprungliga tråd men jag orkar inte ändra) men om någon har gjort det så tackar och bugar jag.

"Everything will soon turn black
So here's my letter"

2 kommentarer:

Jen sa...

Väldigt bra skrivet och väldigt lätt! Jag kom på en sak, vi snackade om det här i skolan för ett tag sen och påtal om flyg och sådant, tänk dig en tårta, en bit var flygets, sju bitar bilarnas och typ tre industriers och en annat. Har jag för mig, nåja det jag ville komma till var att framförallt så måste bilarna minskas. De är värst =/ hehehhe

Blupp sa...

Tack! =)
Precis! Vi slår alla bilar och då blir bilarna emo och tar livet av sig! xD förlåt jag är övertrött xD